234Wielers
Inkoop, verkoop en reparatie van elektrische (bak)fietsen

Revisie, reparatie of een nieuwe accu. Wat is het beste voor mij?



Revisie van uw oude accu

Revisie van de accu kan wel de helft goedkoper zijn dan een nieuwe!
Bij revisie worden oude cellen vervangen door nieuwe wordt reviseren wordt genoemd. Hierbij wordt de computer en de behuizing hergebruikt. De accu presteert weer als toen hij nieuw was, en vaak zelfs (veel) beter.

Was de capaciteit of inhoud van de originele accu aan de lage kant? Dan kun je bij het reviseren voor een hogere capaciteit kiezen. U kunt verder fietsen.

Bij het reviseren van een accu worden cellen vervangen. soms wordt alleen de behuizing van de accu hergebruikt en is het gehele binnenwerk nieuw. De buitenkant blijft hetzelfde. De inhoud (accucellen en soms de elektronica) wordt vervangen.

Wij kiezen bij revisie voor kwaliteit, waarbij alleen goede kwaliteit cellen worden gebruikt. Op een gereviseerde Li-ion accu krijgt u een garantieperiode van 12 maanden (zie onze voorwaarden)

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor advies.

Vraag naar onze tarieven

Reparatieservice

In sommige gevallen is een fietsaccu waardeloos geworden door een storing. U heeft niks meer aan de accu, hij doet niks meer.

Een reparatie is anders dan een revisie. Bij revisie vervangen wij het gehele accupakket, een reparatie vervangen wij een onderdeel zoals een kapotte cellengroep, een  kapotte connector of computer.

De kosten zijn  bijna altijd lager dan bij een nieuwe accu of revisie en u kunt snel weer op pad met uw e-bike.


Uw fietsaccu na laten kijken? Vraag naar onze reparatieservice

Aanschaf van een nieuwe accu

Een nieuwe accu is vaak erg duur. Prijzen van €400 tot €900 zijn niet ongewoon.
Soms is het nuttig een nieuwe accu te plaatsen, denk eens aan een oude fiets waar geen onderdelen meer voor worden gemaakt. In andere gevallen kan een bestaand systeem worden aangepast met een beter verkrijgbaar systeem. Denk eens aan een oude fiets die nog prima werkt, maar de accu is niet meer te verkrijgen.
Wanneer reparatie of revisie niet de beste uitkomst geven kunt u besluiten om een nieuwe accu te kopen. Wij geven advies over die passen bij uw situatie.










Wat voor een accu heb ik nodig

Voor korte ritjes naar de supermarkt of naar je werk heb je een andere accu nodig dan voor lange ritten. Bepaal voordat je een elektrische fiets koopt, waarvoor je hem nodig hebt.

Capaciteit

De capaciteit van de accu bepaalt grotendeels hoeveel kilometer u met een volle accu kunt afleggen. U kunt dit het beste vergelijken met de benzinetank van een auto: naarmate de tank groter wordt (en dus de capaciteit toeneemt), profiteert u van een grotere hoeveelheid brandstof. Bij een E-bike wordt dit gemeten in Watt uur. Dit kunt u vinden op de sticker op de fietsaccu.

Aktieradius

Met de actieradius bedoelen we de afstand die je met 1 acculading kunt afleggen. Bij veel merken kun je kiezen uit accu's met verschillende capaciteiten. Dit wordt uitgedrukt in Wattuur (Wh).
De meeste accu's zijn tussen de 300 en 750 Wh. Deze waarde bepaalt grotendeels hoe ver je kunt komen op een accu. Een kleine accu zal ongeveer 300 watturen hebben. Een E-bike middenklasser zal rond de 400 watturen zijn, waar de grote accu's 500 Wattuur of meer aanbieden.


Hoe ver kan ik fietsen met een accu

Niet alle e-bikes gaan even zuinig met de energie om. Tussen fietsen met dezelfde capaciteit (het aantal Watturen) kan de actieradius toch verschillen. Een aantal factoren zijn bepalend voor de actieradius van uw e-bike.
Vergelijk het met de benzinetank van een auto. De grootte van de benzinetank zegt namelijk niets over afstand die een auto kan afleggen.

Een handige vuistregel:
'Voor elke '100 Wattuur' kunt u 10 kilometer fietsen'

De omstandigheden of aandrijving en bestuurder hebben invloed op het aantal kilometers dat per acculading gereden kan worden;

  • Gekozen ondersteuningstand
  • Bandenkeuze en bandenspanning.
  • Vlakke weg of heuvelachtig
  • Weersomstandigheden (zoals temperatuur en wind)
  • Efficiëntie van de motor
  • Rijden op een constante snelheid of een druk gebied waar veel geremd en gestart wordt.
  • Gezamelijk gewicht van E-bike en bestuurder
  • Algemene technische staat van de E-bike




Een gebruikte accu aanschaffen

Het is interessant om een gebruikte accu aan te schaffen. Het is een betaalbare alternatief voor nieuwe en gereviseerde accu's. Wanneer u besluit om een gebruikte accu aan te schaffen zijn er een paar dingen waarop u kunt letten:


  • Is de accu origineel van de fabrikant geproduceerd?
  • Is deze accu geschikt voor mijn E-bike?
  • De kwaliteit is gewaarborgd door de fabrikant, behalve wanneer hij open is gemaakt.
  • Met een testrapport kunt u inschatting maken van de overgebeleven levensduur. Er bestaat een reële kans dat de accu voor zijn theoretische levensduur stopt, Lithium accu's gaan ongeveer 10 jaar mee.
  • Tenzij afgesproken met de verkoper is er geen garantiebepaling. Bespreek duidelijk de voorwaarden
  • De fabrikant van de accu bepaald de kwaliteit. U heeft weinig invloed op de levensduur bij aanschaf. Een 'relatief goedkoop' merk fiets gebruikt soms accu's van mindere kwaliteit.





Een accu in optimale conditie houden


Kwaliteit en slijtage van een fietsaccu

Een accu is een gebruiksvoorwerp. Wanneer de fietsaccu gebruikt zullen de batterijen in de accu leegraken. Wanneer u de fietsaccu weer oplaad via het lichtnet met de oplader zullen de cellen zich weer 'volzuigen' met elektriciteit. 
De meeste E-bike accu's gebruiken lithium accucellen. In elke accupakket kunnen zo'n 30 tot 80 kleine cellen bevatten. Samen vormen ze een grote cel. Lithium cellen kunnen veel energie opslaan en zijn licht in gewicht, wat erg handig is voor fietsaccu's.

Lithium of NIMH

Elke type oplaadbare batterij heeft een levensduur. Een lithium cel heeft een gemiddelde leeftijd van 10 jaar. Een NIMH cel (zoals in de Sparta ION banaan accu's) kunnen wat ouder worden, zo'n 10-15 jaar.

Opladen en ontladen

Bij elke lading/ontlading zullen cellen een heel klein beetje meer beschadigd raken. Een lithium accu-cel kan zon 1000 keer opgeladen/ontladen worden.
Wanneer de cel bij het opladen/ontladen meer dan toelaatbaar beschadigd is zal deze minder gaan presteren. Een van de cellen in de groep zal sneller leeglopen dan de rest, waardoor de prestaties van de rest van de cellen ernstig wordt beïnvloed. U zult steeds korter op de fietsaccu met ondersteuning kunnen fietsen. Revisie of een nieuwe accu is dan onvermijdelijk.

Tips om hem zo lang mogelijk in optimale conditie te houden

  • Fiets je accu niet helemaal leeg. laad het pakket op wanneer hij op 1/3 van de capaciteit zit. Zo verlengt u de levensduur van de accu aanzienlijk!
  • Accucellen houden niet van extreme temperatuurschommelingen. Extreme temperatuurschommelingen kunnen een oudere accu het laatste zetje geven om defect te raken! Neem de accu mee naar binnen, bewaar op kamertemperatuur en een droge omgeving is een ideale omgeving voor de accu.
  • Het bewaren van je batterij is belangrijk voor een lange optimale levensduur. Bewaar de accu op een plek waar de temperatuur koel en stabiel is. De accu lange tijd wegzetten? halverwege opladen en koel bewaren.
  • Verreweg de meeste accu's die wij repareren hebben waterschade. Een stevige regenbui of een langdurige vochtige omgeving kan u accu van binnen aantasten, met alle gevolgen van dien.
  • U kunt zelf controleren of de accu beschadigd is geraakt. Ga eens met een kritisch oog langs alle naden. Ziet u scheurtjes? Kleine scheurtjes kunnen vocht doorlaten. Laat dit vakkundig door ons repareren. Missen er rubberen dopjes bij de lader aansluiting? dit kan op termijn schade brengen
E-mailen
Bellen